Klachten

Klachtenprocedure

Mocht u een klacht tegen een van de (aspirant)leden van TFP Nederland in willen indienen, dan is dat niet mogelijk via onze vereniging maar wel op de volgende twee manieren:

  1. Elke zorgaanbieder in Nederland, zowel werkende in instellingen als vrijgevestigde behandelaren, zijn aangesloten bij een regionale klachtencommissie. Het is doorgaans verstandig de klacht eerst aan de betreffende commissie voor te leggen. Een behandelaar (of opleider/ supervisor) moet zijn/haar patiënten (supervisanten) informeren bij welke klachtencommissie hij/zij is aangesloten en/of dat op zijn website vermelden.

  2. Alle (aspirant)leden van TFP Nederland zijn BIG geregistreerd als psychiater, klinisch psycholoog of psychotherapeut (tenzij vermeld n.p./niet praktiserend). Hieraan is een tuchtrechtelijke klachtenregeling gekoppeld vanuit de overheid.
    Op http://www.bigregister.nl is informatie te vinden hoe de gang van zaken verloopt bij een klacht tegen een behandelaar (of opleider/ supervisor).

 

Vertrouwenspersoon TFP Nederland

TFP Nederland is voornemens een vertrouwenspersoon aan te stellen waar (aspirant)leden van onze vereniging terecht kunnen om situaties van ongewenst gedrag binnen de vereniging te bespreken, zoals:

  • agressie en geweld
  • seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten
  • psychisch kwetsen
  • discriminatie


Mochten (aspirant)leden twijfels hebben over hun eigen functioneren dan kunnen ook zij contact opnemen met de vertrouwenspersoon.